torsdag 3 februari 2011

Bullbak på en torsdag!

Imorse så fick ja för mig att jag skulle baka lite bullar, hade en jäst kvar i kylen som behövdes göras något med så då blev det en blåbärsbutterkaka med vaniljkräm och vaniljbullar :)..Åh det blev så gott så!!!



Blåbärsbutterkaka ca 2st
50 g jäst
150 g smör
5 dl mjölk
1,5 dl socker
½ tsk salt
1-2 tsk kardemumma malen
ca 14-16 dl mjöl

Fyllning
150 g mjukt smör
 2 msk malen kanel
 2 dl råsocker
 3 dl frysta blåbär
 5 msk florsocker
 3 msk maizena
 1 sats vaniljkräm ca 3dl färdig
 Pärlsocker
Gör så här!
Värm  mjölken tills den är ljummen, 37 grader.
Smula ner jästen i en bunke och blanda med mjölken, strösocker, salt, tärnat mjukt smör och kardemumma.
Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en smidig deg.. Jäs degen under bakduk i bunke till dubbel storlek, i cirka 40 minuter.
Sätt ugnen på 200 grader.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och knåda den lite lätt.
Dela den sedan i två delar och kavla ut ena halvan  och på med  hälften av fyllningen.
Rulla ihop till en tajt rulle och dela den i bitar.
Lägg bitarna i en rund smörjd form med löstagbar kant. Lägg dem med ca 1cm mellanrum.
Gör likadant med resten av degen eller så gör ni vanliga bullar av andra halvan.
Låt bullarna jäsa ytterligare 30 min under bakduk eller plastfolie.
Gör vaniljkrämen. Bred sedan på den över butterkakan och strö över rikligt med pärlsocker.
Grädda butterkakan mitt i ugnen ca 20-30 min. eller tills den är genomgräddad.
Sedan är det bara äta å njuta!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar